25-09-09

Thema: 'Klein mannetje heeft geen huis'.

 

 We werkten deze week rond het prentenboek ‘Klein mannetje heeft geen huis’ (Max Velthuijs). Dit mannetje heeft zijn huisje verloren door de regen, hij  moest dus op zoek gaan naar een ander huisje. Tijdens die zoektocht kwam hij verschillende dieren tegen die klein mannetje een huisje aanboden, maar niets was goed genoeg tot hij klein vrouwtje tegenkwam en hij bij haar bleef. De kleuters hebben deze week zelf een huisje geknutseld in een schoenendoos, dit deden ze met veel plezier. Later speelden ze zelf het verhaal na in hun schoenendoos maar ook in de bouwhoek en in de poppenhoek. Ook hebben we voor de eerste keer gaan zwemmen, een moment waar elke kleuter naar uitkeek. Ze hebben zich dan ook goed kunnen uitleven. De fotozoektocht was ook een succes, ik had verschillende foto’s genomen van huizen in de buurt, het was aan de kleuters om hun huis op de foto terug te zoeken in de straat. Niet zo makkelijk hoor! Verder leerden het liedje van ‘Opa bakkebaard’, luisterden we naar watergeluiden uit het huis (de afwas, de douche,…) de kleuters zochten hier naar de juiste foto die bij het geluid paste dat ze hoorden, zochten we naar woorden die begonnen met de letter ‘H’, wogen we spulletjes uit ons huis: ‘hoeveel blokjes weegt het bord?’ Het huis dat ik getekend had deelden we samen in: de zolder die zit boven in het dak, de garage die is beneden,…. Zo, dit was kort onze week. Hieronder vinden jullie enkele sfeerbeelden uit de klas. Volgende week werken we rond fruit en groenten.

 

Fijn weekend en tot maandag

Juf Sofie

 

 

16:54 Gepost door Juf Sofie in Foto's | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

21-09-09

Thema :'dit ben ik', verder uitgewerkt

De voorbije week hebben we het vorige thema ‘dit ben ik’ verder uitgewerkt. We het aan en uitkleden ingeoefend. Dit komt van pas als we volgende week gaan zwemmen.  Wat gebeurd er als we zwembandjes dragen? Dan drijven wij natuurlijk, maar wat gebeurd er als we zonder zwembandjes in het water gaan? Via verschillende proefjes werden de begrippen ‘zwaar, zwaarder, licht, lichter, drijven en zinken’ duidelijk gemaakt. Wisten jullie trouwens dat een blikje cola blijft drijven en een blikje cola light zinkt? Vraag maar eens aan jullie kapoen hoe dat komt. De begrippen ‘drijven en zinken’ werden verder ingeoefend adhv de ontdekdoos met bijhorend werkblad aan de watertafel. Onze tanden zijn belangrijk, ook als we nog zo klein zijn… Samen kwamen we te weten waarom we onze tanden moeten verzorgen en wat goed en niet goed is voor onze tanden. Dit werd nog eens ingeoefend adhv de opdracht ‘wat is goed voor onze tanden en wat niet?” We hebben natuurlijk ook zelf onze tanden gepoetst. En ja, ook de juf deed mee, met onze tandenborstel hebben we alle plaatsjes in de mond proper gemaakt. Mmm wat een lekker fris gevoel. Waarom moeten we ons wassen en met wat? Het was leuk om dit eens samen in de klas te doen. Via een spel kwamen de kleuters ook te weten welke producten nodig zijn om andere zaken zoals bv: ons haar te wassen, …. Tijdens het raadspel ‘wat zit er onder het doek?’ moesten de kleuters beroep doen op hun tastvermogen en hun kennis over de verschillende voorwerpen. Wat voel ik? Wat zou het kunnen zijn? De materialen onder het doek hadden indirect te maken met water (gieter, washandje, zeep, …).  Door een ander spelletje brachten de kleuters voorwerpen samen. Ik had zwart wit kaartjes voorzien met een voorwerpen er op uit de klas, in de andere doos zaten er kaartjes met kleuren. De kleuters trokken uit de twee dozen elk een kaartje.  BV: auto en de kleur rood. De kleuters moesten dan een rode auto zoeken in de klas. Naast al deze belevenissen deze week moest er ook nog geoefend worden voor de info – avond. De kleuters hadden het liedje en het dansje snel onder de knie.

Zo, dit was kort het verloop van onze week. Volgende week werken we rond het boek: 'klein mannetje heeft geen huis'.

 klein mannetje

Prettig weekend en tot maandag

 

 

16:52 Gepost door Juf Sofie | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

10-09-09

Thema: Dit ben ik

De voorbije week hebben we gewerkt rond het thema: ‘Dit ben ik’. Elke dag zijn we gestart met ‘ochtendgymnastiek’, zo maakten we ons lichaam goed wakker om de dag te beginnen! We hebben natuurlijk ons lichaam goed bekeken, alle lichaamsdelen werden benoemd en aangeduid. In de schildershoek hebben de kleuters zichzelf mogen schilderen. Meten met lichaamsdelen was ook eens iets nieuws, hoeveel handen lang is de tafel? Hoeveel voeten lang is het deken? De kleuters vulden zelf hun werkblaadje in. De boekenhoek kreeg ook veel geïnteresseerde kapoenen over de vloer, daar waren dan ook veel interessante boekjes over het lichaam en dergelijke terug te vinden. De zintuigen kwamen ook ter sprake, samen hebben we aan verschillende voedingswaren geroken en er ook van geproefd. Nadien hebben we er dan ook een spelletje mee uitgevoerd: één kleuter mocht geblinddoekt raden wat hij of zij aan het eten was. Dat je met instrumenten muziek kon maken dat wisten ze wel, maar met lichaamsdelen dat was nieuw voor hen, er kwamen dan ook vele leuke geluiden naar boven. Het wiskundig dictee was niet zo makkelijk, maar ze hebben allemaal hun best gedaan! De kleuters hebben ook laten zien dat ze beginnende evenwichtskunstenaars zijn, ze hadden veel plezier tijdens het nabootsen van verschillende lichaamshoudingen. Tijdens het vingerstempelen lieten de kleuters zich helemaal gaan op de muziek van Ludwig Van Beethoven – Für Elise. Zo, dit was kort het verloop van deze week. Volgende week wordt het thema 'dit ben ik' nog wat verder uitgewerkt!Fijn weekend, Juf Sofie Kopie van 100_1907Kopie van 100_1908Kopie van 100_1910

18:09 Gepost door Juf Sofie | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

09-09-09

Eerste week naar school!

De twee maanden vakantie zijn voorbijgevlogen… Voor jullie en de kleuters was het de eerste schooldag een verassing om mij te zien in de klas. Vorige week heb ik dan ook uitgebreid kennisgemaakt met jullie kapoen. Samen werkten we rond het thema: ‘Terug naar school’. Eerst hebben we samen de klas verkend, welke hoeken zijn er? Wat is er te vinden in de verschillende hoekjes? Hoe moet ik een hoekje kiezen? Wat er moet gebeuren in de knutselhoek, zijn ze zelf te weten gekomen en dit via een stappenplan dat ze zelf hebben gerangschikt. Afspraken van de klas werden duidelijk gemaakt via een leuk versje. Met een liedje hier en daar werden de kalenders opgebouwd. Elke kleuter kreeg ook een taakje, wow, wat een verantwoordelijkheid.Vol nieuwsgierigheid kwamen de kindjes hun symbool te weten. En ja, ze weten al goed wie welk symbool heeft. De vakantie zinderde nog na bij de kapoenen, hier hebben we dan ook over gepraat en hebben ze ook een foto mogen meebrengen naar de klas. Deze foto’s hebben momenteel een leuk plaatsje gekregen in de klas. Omdat ik het belangrijk vind dat we een hechte klas vormen dit jaar, hebben we een klasboom geknutseld. Deze boom staat voor ‘onze’ klas, waar iedereen gelijk is en waar er voor iedereen een plaats is. Wat beweging tussendoor kan nooit kwaad. Tijdens de tikspelen met de boekentassen hebben de kleuters zich dan ook goed kunnen uitleven. Na deze drukke week hoop ik dat de kleuters zich al een beetje thuis voelen in de klas. Samen gaan we er een fijn en leerrijk schooljaar van maken. Groetjes, Juf Sofie. Deze week werken we rond het thema ‘dit ben ik’100_1903100_1904

17:08 Gepost door Juf Sofie | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Welkom op de blog van de kikkerklas

Hoi, Allemaal welkom op de blog van de kikkerklas. Kom af en toe maar eens piepen, zo blijven jullie op de hoogte van de laatste nieuwtjes uit de kikkerklas.Veel plezier!Groetjes Juf Sofie100_1662Kopie van 100_1911

16:37 Gepost door Juf Sofie | Permalink | Commentaren (5) |  Facebook |